a
    HOME       PLAVBY       REGATY         FOTOGALERIE        PLÁNY LODÍ        LODNÍ BAZAR            ZAJÍMAVÉ ODKAZY       KONTAKT

   

  
   
     
                       







































    Elba 2004

 

   V září 2004 jsme charterovali loď v Itálii v oblasti Elby. Loď Veselý výlet byla zakotvena na pevnině u městečka Puntone vedle nové mariny na říčním kanálu. K marině patří velké parkoviště zdarma. Na kanálu jsme chvíli hledali loď, protože shodou okolností stejný typ Derek 26 nakládala jiná parta  Čechů na vlek. Trochu jsme se báli, že odvážejí tu naší. Po nalodění jsme vyrazili směr Elba, po krátké přeplavbě 15 Nm jsme zakotvili v zátoce Porto Azzuro, prohlídka města a kotvíme v západním koutu zátoky  před městem. Chystáme se k spánku a v 22,0 hod to začíná… diskotéka se pomalu rozjíždí, mezi půlnocí a 3 hod vrcholí to se opravdu nedá spát, až znaveni s rozbřeskem usínáme. Ráno raději vyplouváme podél východního pobřeží Elby směr Porto Ferraio. Zastavujeme se v malém přístavu Cavo, kde je hloubka 2 – 3 m a volné místo pro čtyři lodě. Večer kotvíme v zátoce Porto Ferraio, před malým přístavem Magazzine.

Veselý výlet na kotvě

   Předpověď počasí je na další den  5 – 6 Bf, v poryvech 7, to je na nás moc a tak zůstáváme v zátoce a odpoledne se jedeme na kosatku podívat do starého přístavu Porto Ferraio. Vyvazujeme se vlevo za vjezdem na mooringy, ale vlnění v přístavu je tak silné, že pouze vyhazujeme odpad, bereme vodu a vracíme se do zátoky na kotvu. V přístavu kotvil závodní trimaran TIM známého italského jachtaře Paola Soldiniho, pokud trochu fouká vyjíždí na pravidelné treninky se svou posádkou.

    Další den vyplouváme se sílícím větrem  NE 4 - 5 Bf směr západ, moře mosso  (zvlněné). Prohlížíme zátoku Golfo di Vitticcio, která je chráněná ze všech směrů kromě W. Od severozápadu se blíží nevyvinuté cumulonimby  a tak raději vplouváme do Mariny Marciana, je to jedna z mála na severním pobřeží Elby. Kotvíme u severního mola kde je volno na kotvě vyvázáni na molo,  není zde elektřina ani voda. Tam kde je, tam není ani skulina volná. WC za 0,5 E, sprcha za 3 E. Celou noc a dopoledne je zataženo a prší, na moři 6 Bf, tak jdeme na výšlap na nejvyšší horu Elby – Monte Capane – 1018 m n.m. Cena na vrchol je ale uzavřena pro špatné počasí , ani lanovka na vrchol nejezdí.

   Ráno se probouzíme do slunečného dne a tak vyplouváme, vítr N zesiluje na 4 – 5 Bf  a tak jsme rádi když se schováme na západní výběžek Elby do zátoky Fetovaia, dobré kotvení na písčitém dnu na hloubce 5 m. Předpověď počasí je příznivá a tak další den ráno vyrážíme směrem na Korsiku, vane N 2 – 3 Bf  a tak je plavba příjemná, potkáváme vyskakujícího mečouna a vyhýbáme se velrybě oddychující na hladině. V podvečer se vyvazujeme v Bastii ve starém přístavu, místo je vlevo hned za vjezdem, cena je 15 E za loď a sprcha 2 E za žeton. Současně s námi do přístavu vplouvá i trimaran Geant dalšího známého jachtaře Michaela Desjoyeuxe, velký soupeř Paola Soldiniho. V dalších dnech pořádá Michael prohlídky lodi a projížďky pro veřejnost zdarma  ( dospělý člověk se vejde do stěžně, kormidlo je na každém plováku na hydrauliku, laminátové sedátko u kormidla je ještě méně pohodlné než bylo v pražské tramvaji). Bastia je město kontrastů, krásné kolonády i vybydlené domy. Večer přijíždí Jirka Pasler se svou lodí typu Giaur, přijímáme pozvání na palubu a kus řeči. Chystá se obeplout Korsiku kolem  Cap Corse na severu.
   My se ale vydáváme na zpáteční plavbu na Elbu, vítr se stočil na S na vane silou 3 – 4, odpoledne zeslabuje na 2- 1  a tak dojíždíme do zátoky Fetovaia na motor. Moc je neklidná a moře zvlněné, fouká přímo do zátoky. Na WC se odšrouboval píst z táhla a protože uzávěr je zrezivělý, nejde píst vytáhnout. Ze zátoky plujeme na východ do zálivu Golfo di Campo, obhlížíme přístav Marina di Campo, pro návštěvní lodě je pouze molo vlevo za majákem, místo je pro 6 lodí, ale je plno. Molo se musí mezi 13 – 16 hod uvolnit. Kotvíme v západní zátoce před přístavem a jedeme člunem na břeh a na prohlídku města, večer vítr zesiluje na 4 Bf, tak raději překotvujeme k ostatním lodím do severní části zálivu před pláže, noc je klidná. 

plavba do zátoky

   Plavbu kolem Elby zakončujeme opět v Porto Azzurro, během křižování vítr sílí na 5 Bf, trhá se zadní lem kosatky v  délce asi 30 cm a tak máme večer co zašívat a lepit. Kotvíme opět v zátoce před přístavem ale vítr sílí, tak vplouváme do přístavu. Voda a elektřina je v ceně 24 E za den. Kapitanát je skrytý v růžovém domě na severním nábřeží, v prvním patře s vchodem s kruhovou klenbou. V uličce za kapitanátem jsou sprchy a WC, samoobsluha a prodejna nautica.

   Rámo pečlivě studujeme předpověď počasí na kapitanátu, večer má přijít studená fronta z N, vítr 7 – 8 Bf. Zbývá nám poslední úsek do Puntone a tak raději hned vyplouváme, je dusno, od severu se zatahuje, potkáváme hodně lodí jak na motor hledají svůj přístav. Do Puntone připlouváme v 16 hod a hned vyvazujeme loď,  zdvojujeme přední úvaz a springy. A v 21 hod to přišlo, pořádná bouřka, ráno byla paluba jako vymydlená.

na mělčině

   Celkem jsme upluli asi 200 Nm, 7 hod na motor se spotřebou 10,5 l nafty, motor Yanmar 10 HP.  Loď typu Derek 26 je pro dva celkem příjemná i při delším pobytu, kormidlo by si zasloužilo aby bylo více balanční a komunikační prostor na boku vedle kajuty je hodně úzký, jinak příjemná dovolená   

                      HOME                                                                                      ZPET PLAVBY




  
PLAVBY